Ekspozycja prezentująca odkrycia dwóch sezonów wykopalisk archeologicznych prowadzonych na zamku w Kole w sierpniu 2019 r. i we wrześniu 2020 r. przez zespół naukowców z łódzkiej Pracowni Archeologicznej „Trecento” we współpracy z Instytutem Archeologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Przedsięwzięciem kierowali dr Tomasz Olszacki i prof. Artur Różański. Prace wspomagał wiceprzewodniczący rady kolskiego muzeum Piotr Śniegocki. Badania finansował Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Wystawa przygotowana specjalnie na rocznicę lokacji dokonanej przez króla Kazimierza Wielkiego, budowniczego warowni. Ważnym elementem wystawy są insygnia władzy: korona, berło i jabłko – wypożyczone z Kowala, rodzinnego miasta monarchy oraz możliwość zapoznania się z tekstem dokumentu lokacyjnego, jaki dla Koła wydał 18 lipca 1362 r. król Kazimierz Wielki. Pozostałą część ekspozycji stanowią znaleziska. Podczas prac przy najstarszej części zamku, którą są pozostałości wieży mieszkalnej (donżonu) znajdującej się w północnej części, czyli rezydencji królewskiej, w wapiennej wylewce fundamentowej znaleziono monetę - kazimierzowski kwartnik (półgrosz) wybity w mennicy krakowskiej w latach 1367 – 1370. Bardzo rzadko spotykany i krótko emitowany. Z postacią króla na awersie i piastowskim orłem na rewersie. Z kolei podczas kolejnych prac badawczych prowadzonych w otoczeniu zamku znaleziono tysiące eksponatów, m.in. fragmenty ceramiki, w tym renesansowych kafli piecowych i zamkowych dachówek, elementów metalowych, grotów do bełtów kusz oraz okuć rycerskich pasów. Najcenniejszy jest pierścień należący do dostojnika lub króla Kazimierza Jagiellończyka, który na naszym zamku spotykał się z rycerstwem i szlachtą.

Znaleziskom archeologicznym towarzyszy bogata część ikonograficzna pokazująca jak zmieniał się zamek i jego otoczenie na przestrzeni minionych wieków oraz koski fajans okolicznościowy z wcześniejszych rocznic lokacji miasta.

Samorządowa Instytucja Kultury
Miasta Koło

Jesteś tutaj:
Otwarcie nowej wystawy czasowej

Otwarcie nowej wystawy czasowej

W dniu 11 lipca 2011 r. otwarto nową wystawę czasową: „Fajans Heleny Majewskiej”. Celem ekspozycji jest zaprezentowanie odbiorcy przykładów wyrobów fajansowych malowanych ręcznie przez Helenę Majewską.

Helena Majewska związana była z kolską fabryką przez niemal pół wieku – od 1956 r. do śmierci była pracownikiem zakładowej wzorcowni, z czasem także głównym projektantem – zarówno w zakładzie państwowym jak i prywatnym. Z czystym sumieniem można stwierdzić, że w powojennej historii fabryki była najlepszą spośród zatrudnionych tam malarek – jej prace rozsławiły kolskie wyroby w kraju i za granicą. Jej pierwsze własne prace są wykonane w modnym w latach sześćdziesiątych stylu abstrakcyjnym, jednak już na początku lat siedemdziesiątych zaczyna malować wzory kwiatowe, początkowo tradycyjne: wieńce, układy promieniste i centralne - „odkryte” wówczas na nowo wzory przedwojenne. Od 1977 r. artystka brała regularnie udział we Włocławskim Biennale Fajansu (1 lipca 1974 r. kolska fabryka przeszła pod zarząd Włocławskich Zakładów Ceramiki Stołowej, pod którym znajdowała się do początku lat 90-tych XX w.) Od tego momentu jej twórczość staje się zindywidualizowana, nabiera szczególnego stylu – rozbudowanego dekoracyjnie i kompozycyjnie – aż do całkowitego zapełnienia dostępnej powierzchni. Mimo raczej tradycyjnych motywów Majewska osiągnęła mistrzostwo w doborze kolorów początkowo dominowały kobalty, zaś w połowie lat 80-tych najbardziej wyróżniały się prace wykonane w tonacji brązowej (Właśnie Majewska wprowadziła te odcienie do palety barw kolskiej wytwórni). Około połowy lat 80-tych Majewska wykonuje prace o ograniczonej ilości motywów – delikatne formy malowane cienkim pędzlem w łagodnej tonacji z przewagą różu i fioletu.

Z włocławskich biennale Majewska przywoziła zawsze jedną z głównych nagród, zaś w roku 1979 otrzymała dodatkowa nagrodę za szczególne walory artystyczne prac. Doszło nawet do tego, że organizatorzy podzielili konkurs na oddzielne kategorie – malarek włocławskich i kolskich, ponieważ te drugie wybitnie wyróżniały się na tle koleżanek z centrali. Właśnie na biennale przejawiał się talent artystki – mogła realizować na nich bez ograniczeń swe malarskie wizje, choć i we wzorach przygotowywanych na potrzeby malarskiej produkcji seryjnej widać ten talent. Helena Majewska niewątpliwie wywarła wielki wpływ na styl i charakter wytwarzanego w Kole fajansu malowanego ręcznie.

Ekspozycja mieści się w dwóch dużych salach – na parterze i na piętrze. W małej Sali na parterze powieszono plakat wystawy, oraz powiększone zdjęcie Heleny Majewskiej z 1992 r. oraz powyższą informację biograficzną.

Copyright © Muzeum Technik Ceramicznych w Kole 2022

Template by Joomla Themes & Copywriter.