Dawne fotografie artystyczne utrwalone na kruchym papierze przyciągają uwagę dzisiejszego odbiorcy, posługującego się przecież już cyfrowymi nośnikami. Co powoduje, że pomimo upływu ponad stu lat obrazy te nadal pozostają czymś więcej niż tylko odbiciem minionej rzeczywistości? Dlaczego tak jest możemy się przekonać na wystawie prezentującej dwór w Krzykosach uwieczniony na fotografiach Zygmunta Grudzińskiego. Ekspozycja jest czynna w kolskim Muzeum Technik Ceramicznych od 20 października 2023 r. do 31 stycznia 2024 r. Kuratorem wystawy jest Robert Andre.

Więcej …

Samorządowa Instytucja Kultury
Miasta Koło

Jesteś tutaj:
Archiwum wystawa Fajans Heleny Majewskiej

Fajans Heleny Majewskiej

W dniu 11 lipca 2011 r. otwarto nową wystawę czasową: „Fajans Heleny Majewskiej”. Celem ekspozycji było zaprezentowanie odbiorcy przykładów wyrobów fajansowych malowanych ręcznie przez Helenę Majewską.

Helena Majewska związana była z kolską fabryką przez niemal pół wieku – od 1956 r. do śmierci była pracownikiem zakładowej wzorcowni, z czasem także głównym projektantem – zarówno w zakładzie państwowym jak i prywatnym. Z czystym sumieniem można stwierdzić, że w powojennej historii fabryki była najlepszą spośród zatrudnionych tam malarek – jej prace rozsławiły kolskie wyroby w kraju i za granicą. Jej pierwsze własne prace są wykonane w modnym w latach sześćdziesiątych stylu abstrakcyjnym, jednak już na początku lat siedemdziesiątych zaczyna malować wzory kwiatowe, początkowo tradycyjne: wieńce, układy promieniste i centralne - „odkryte” wówczas na nowo wzory przedwojenne. Od 1977 r. artystka brała regularnie udział we Włocławskim Biennale Fajansu (1 lipca 1974 r. kolska fabryka przeszła pod zarząd Włocławskich Zakładów Ceramiki Stołowej, pod którym znajdowała się do początku lat 90-tych XX w.) Od tego momentu jej twórczość staje się zindywidualizowana, nabiera szczególnego stylu – rozbudowanego dekoracyjnie i kompozycyjnie – aż do całkowitego zapełnienia dostępnej powierzchni. Mimo raczej tradycyjnych motywów Majewska osiągnęła mistrzostwo w doborze kolorów początkowo dominowały kobalty, zaś w połowie lat 80-tych najbardziej wyróżniały się prace wykonane w tonacji brązowej (Właśnie Majewska wprowadziła te odcienie do palety barw kolskiej wytwórni). Około połowy lat 80-tych Majewska wykonuje prace o ograniczonej ilości motywów – delikatne formy malowane cienkim pędzlem w łagodnej tonacji z przewagą różu i fioletu.

Z włocławskich biennale Majewska przywoziła zawsze jedną z głównych nagród, zaś w roku 1979 otrzymała dodatkowa nagrodę za szczególne walory artystyczne prac. Doszło nawet do tego, że organizatorzy podzielili konkurs na oddzielne kategorie – malarek włocławskich i kolskich, ponieważ te drugie wybitnie wyróżniały się na tle koleżanek z centrali. Właśnie na biennale przejawiał się talent artystki – mogła realizować na nich bez ograniczeń swe malarskie wizje, choć i we wzorach przygotowywanych na potrzeby malarskiej produkcji seryjnej widać ten talent. Helena Majewska niewątpliwie wywarła wielki wpływ na styl i charakter wytwarzanego w Kole fajansu malowanego ręcznie.

Copyright © Muzeum Technik Ceramicznych w Kole 2024

Template by Joomla Themes & Copywriter.